På Scen har träffat Björn Lönner för en pratstund inför deras projekt Instant Playhouse. I år går alla intäkter till. SOS Barnbyar.
Hur kom ni på idé och vad var tanken bakom Instant Playhouse?
Ursprungligen var det en producent hos oss som heter Malin Lundgren som startade det tillsammans med hennes kompis Sandra Andreis. De hade sett något liknade i New York. Det var ca 15 år sen. På den tiden hette det ’Lekplats’. Sen låg det i träda tills vi flyttade till Drottninggatan och fick större lokaler så tyckte vi att vi kunde göra den här typen av projekt som samlar många människor som normalt inte jobbar med varandra. Kultur blir ofta bidragstagare och har inte en möjlighet att göra en insats utöver det man själv producerar.
Ni har olika välgörande projekt varje gång. Hur väljer ni ut vilket ni ska satsa på denna gången?
Det finns alltid angelägna ändamål så det kommer inte lida någon brist på ändamål att jobba för. Det brukar bara bli att vi sitter och pratar om vad som är extra angeläget just nu och det ska vara ganska brett och vara en seriös och beprövad organisation.
Har ni någon gång funderat på att skänka till något lokalt här i Sverige och inte som hittills internationellt?
Det kan hända. Vi har inga riktlinjer dom säger att vi inte får. Sen är det så fantastiskt att vi bor i ett land där de allra flesta har det bra så känns det som att vi kan göra mer nytta i länder som inte har det lika bra.
Hur gör ni när ni väljer ut regissörer, skådespelare med mera?
Det finns en lista på många namn. Vissa frågar vi men de kan inte och så finns det de som hör av sig till oss och vill vara med. De flesta som är med tycker att det är väldigt roligt att vara med. Vi försöker hitta en mix av människor från TV, frigrupper, privatteatrar, film. En strävan är att de inte har arbetat tillsammans tidigare. Som normalt inte skulle hamnat i en produktion ihop. I och med att vi lottar så skapar man jättespännande förutsättningar.
Har du varit om någon speciell incident under dessa åren som du kan avslöja?
Peppar, peppar, ta i trä. Det har gått förhållandevis bekymmersfritt trots så tuffa förutsättningar. Jag tror att det för att alla vet att det är så begränsat med tid och verkligen kastar sig in i det. Man kan inte ha prestige utan det är bara att säga: Ja, det provar vi. Man har inte tid att krångla. Det låter klyschigt men det är lite som en dröm. Man är bara inne i det och gör från början till slutfesten. Det är först det är slut som man reflekterar över om något hänt. Känslan hela vägen genom brukar vara så lustfylld och positiv, stressad och ångest ibland men en sorts lustfylld ångest. Och en fascination av att det går att skapa så pass proffsig teater på så väldigt kort tid.
Hur många är ni som jobbar med Instant Playhouse?
Den största insatsen är självklart under den helgen då allt sker. Då är det ca 20-talet som jobbar. Jag, Moa Åström och Elisabet Klason brukar dra igång i augusti och spåna om det är några speciella vi vill ha med. Sen jobbar vi löpande på det hela vägen till det intensifieras nu i slutat på januari.
Är det ni som bestämmer vilka som ska vara med?
Ja, det stämmer. Det är inte alltid en helt strukturerad process kan jag säga. Det kan ske ganska spontant och i stunden. Vi vill gärna ha en spridning i ålder och erfarenhet så det blir en dynamisk grupp.
Tänker ni också marknadsmässig spridning?
Ja, vi försöker såklart samla in så mycket pengar som möjligt så självklart spelar även det roll. Vi hoppas att alla som läser genom listan med vilka som deltar ska hitta någon som de tycker om och vill se.
Vad gör du i år?
I år ska jag skådespela. Det är fjärde gången jag spelar.
Har du några tips att ge till de som ska vara med?
Kom utvilad sen är det mest bara att åka med. Det är det som är så skönt. När man väl vet sin funktion i projektet så är det bara att dyka upp. Mer kan man inte göra.
En sak som jag har sett under åren är att när människan samlar sig runt något gott så kan man åstadkomma väldigt mycket. Det tycker jag är kärnan i det här. Alla kommer samman och åstadkommer väldigt mycket under kort tid. De tär det mest hoppfulla med det här projektet.
MANUS:
Bengt Ohlsson, Gertrud Larsson, Per Naroskin, Jonna Nordenskiöld, Emma Broström.
REGI:
Maria Lundqvist, Elisabet Klason, Linus Tunström, Michaela Granit, Johannes Schmid.
PÅ SCEN:
Katrin Sundberg, Nina Zanjani, Lia Boysen, William Spetz, Christine Meltzer, Donald Högberg, Rachel Mohlin, Björn Lönner, Per Graffman, Hanna Lekander, Peter Eriksson, Rafael Edholm, Johan Marenius Nordahl, Ingela Lundh, Lisa Werlinder.
MUSIK:
Josefin Kristiansson, Christoffer Holmström, Tobias Johansson & Johan Hedeland.
SCENOGRAFI: Paul Garbers
KOSTYM: Nils Harning
REKVISITA: Ditte Edin
LJUS: Kevin Wyn-Jones
LJUD: Daniel Douhan & Tobias Eklund
FOTO: Johan Jeppsson & Kjell Åström
SCENMÄSTARE: Anna Rudin & Daniel Douhan
REGI- & PRODUKTIONSASSISTENTER: Michelle Öberg, Maria Friberg, Rosita Carlsson, Fanny Fay Engström, Malin Tell, Viking Almquist, Matilda Esselius, Christian Myrén.
PRODUCENT: Louise Andersson Helgesson
PR: Magnus Stråberg & Louise Andersson Helgesson
SOCIALA MEDIER: Katarina Hatti Isaksson
PROJEKTLEDARE: Moa Åström
KONSTNÄRLIG LEDARE: Elisabet Klason
TEATERCHEF: Björn Lönner
VARMT TACK TILL: Alla ovan som ger av sin tid och kraft; Torulf Wetterrot & Stadsteatern för utlåning av rekvisita och scenografi; Dramaten för utlåning av kostym; Nordic Light Hotel, Strindbergs Intima Teater och City Conference Centre för utlåning av replokaler.
TILL FÖRMÅN FÖR SOS BARNBYAR
Biljettintäkterna från Instant Playhouse skänks till välgörande ändamål och 2019 går pengarna till SOS Barnbyar och deras arbete för att inget barn skall behöva växa upp ensamt.
BILJETTPRISER:
395kr, 495 kr, 595 kr – välj själv hur mycket du vill betala och därmed skänka till SOS Barnbyar.
Boka Biljetter till Instant Playhouse och läs om projektet.
Intervju och foto Camilla Käller
Information hämtat från Playhouseteater