På Scen har gjort en intervju med Peo Thyrén en av original medlemmarna i Noice och Charlie Gustafsson (känd från Vår tid är nu) som spelar just Peo i Rockmusikalen Noice – ’Du lever bara en gång’ som har premiär på Lillascenen, Cirkus i Stockholm den 11 nov 2021.
Hur känns det inför premiären av Rockmusikalen Noice – ’Du lever bara en gång’?
Det känns väldigt bra. Vi har haft publikgenomdrag och för första gången nästan utsåld salong och det var verkligen en otrolig publik och det var så roligt, så just nu känns det jättebra. Vi fick så bra respons från publiken. Flera i ensemblen har gått på Base 23 och musikalutbildning så många från skolan var där. De var väldigt peppande och det var faktiskt magiskt.
Är det en konsert eller är det en musikal med berättande story?
Det är verkligen en musikal med berättande story. Det är en rockmusikal och det som är så häftigt med den här till skillnad från många andra musikaler, där liksom ett bands musik är i fokus, är att berättelsen är om bandet, Noice historia vävs in i musiken. Det handlar om personerna som är grabbarna i bandet och inte som i exempelvis Mamma Mia eller andra där man förflyttar historien och den är fiktiv. Historien handlar om bandet och vi spelar de låtarna som bandet har gjort.
Du Charlie spelar Peo hur känns det att spela en person som faktiskt finns och inte är fiktiv eller avliden?
Väldigt spännande och otroligt roligt. Jag har aldrig gjort det förut så det är väldigt kul men också såklart speciellt och man måste tackla det med mycket vördnad. Det har varit väldigt spännande. Jag tar fasta på vissa energier och vissa grejer som hur han håller basen och hur han står när han spelar och hans tal. Det fokuserar jag på men sedan måste jag också skapa min egen version av Peo för att det ska funka i den historien. Där har jag fokuserat mycket på vem är Peo i den här konstellationen, i den här gruppdynamiken. Vem är han är där och vad han har för energi i gruppen. Så det har jag tänkt mycket på.
Kunde du spela innan?
Jag har lärt mig att spela bas. Jag hade aldrig rört en bas innan så det var väldigt kul. Jag delar basspelandet med en kille som heter Andreas Palm men även när han spelar bakom så spelar jag också.
Hur mycket har Peo varit med och bestämt i ditt agerande på scen?
Charlie: Inte så mycket egentligen. Jag har snarare vänt mig till Peo för att fråga, jag vill höra om deras upplevelser från den här tiden eftersom det är den vi ska berätta. Då har jag fått ännu mera hjälp av folk som Julia Mengarelli [Smink och perukmakarna affär i Gamla stan. Red anm] som gör smink och peruk. Hon har följt med ända sedan Måndagsbörsen. Där har jag fått mer hjälp. Det är svårt för Peo att veta själv exakt hur man är och uppfattas som person.
Peo: Jag har ingen aning.
Hur känns det för dig att se dig själv på scen? Kan du känna igen vissa bitar och hur reflekterar du över det?
Peo: Jag tänker nog inte så mycket på mig-själv-perspektivet utan jag tycker bara att helheten är otroligt häftigt. Att det låter bra och helheten. Jag kan tycka att det är likt Freddie eller vad likt Hasse det är. Jag funderar nog inte så mycket på mig själv. Det kan vara små detaljer. Jag tänkte att så där bredbent stod jag väl inte. Jag kom på att det berodde på att det skulle bli rätt höjd på alla om man ser hur huvudena är i förhållande till varandra. Eftersom Charlie är lite längre än vad jag är så står han mera bredbent så har det med relation till de andra skådisarna. För att det ska bli rätt höjd på alla så måste han stå lite mer bredbent för att komma längre ner.
Hur mycket kunde du om Noice innan den här musikalen?
Charlie: Jag kände till bandet och jag känner till ett par låtar; ’En kväll i tunnelbanan’ hade jag hört såklart och ’Du lever bara en gång’. Det var det jag visste innan. Jag hade ingen koll på bandet och bandets historia. Det var bara en snabb fråga till föräldrar, moster och så där. De kunde allt. Det har varit fantastiskt att få upptäcka dem nu.
Är det din musikgenre privat?
Charlie: Jag har väldigt bred musiksmak. Just nu så går ’Romans för timmen’ och ’Ut i natten’ väldigt varmt.
Peo: Det låter som att vi har samma musiksmak. Jag kan lyssna brett bara det är en bra meldoi.
Charlie: Jag är också precis som du säger, svag för melodier men också såklart bra texter. Bra musik kan man hitta i överallt i alla genrer. Noice är definitivt där. Det är också pop, rock/pop, rock med punk-influenser. Jag tycker mycket om Mando Diao och framför allt när de drog i gång. Det kanske är lite likheter där.
Blir du taggad på att börjar spela mer?
Charlie: Absolut det är väldigt kul. Ja. Jag har bildat ett band. Jag ska såklart vara basist i det bandet. Det är en trio just nu. Vi kommer att börja med att bara göra det för skoj och bara repa men man vet aldrig vad som kommer hända.
Skriver ni eget?
Nej alltså vi har inte börjat repa vi är på bandnamns-stadiet. Vi håller på att bestämma vad vi ska heta. Arbetsnamnet är ’Che’ som Che Guevara vad det blir sedan vet vi inte.
För dig då Peo som är med i Noice kan du koppla bort och bara se det här som en jäkla bra musikal och njuta?
Om vi låtsas att jag själv inte skulle varit i bandet och skrivit låtarna utan kommit helt utifrån så skulle jag tycka att det är en knäckande bra musikal. Jag älskar bra musikaler. Jag gillar verkligen musikaler och jag skulle tycka att det här var en fantastiskt bra musikal. Dels för att storyn finns där alla ingredienser i storyn och en grej som jag tycker där riktigt skruvat och märkligt, det är att texterna i låtarna har funkat och sätta ihop i handlingen med tanke på att de inte alls var skrivna för det. Det jag tycker jag är lustigt. Som musikal skulle jag ge den 10 av 10.
Är det här en musikal som vänder sig till Noice-fans eller kan vem som helst se den?
Peo: Jag är helt övertygad om att vem som helst kan se den.
Utan tvekan. Man behöver inte ha några som helst förkunskaper om Noice och veta vad det är för något.
Det är snarare tvärtom. Man får mycket av Noice historia. Du som tittar får fram till att Hasse hoppar av och de spelar musik från de 3 första plattorn. Man får den historien så man behöver verkligen inte några kunskaper.
Den står helt på egna ben skulle jag säga.
Den är inte fiktiv utan det ni berättar de är verkligen sådant som har hänt?
Den är inte 100% autentisk det är inte som ett rättegångsprotokoll men grundhistorien stämmer och det är väldigt mycket som har hänt. Sedan finns det också inslag som är helt påhittade, helt påhittade karaktärer och sånt där.
Är det bara fans som vet vad som är fiktivt?
Peo: Kanske, det är svårt att säga.
Jo men jag tror man förstår. En scen är en dragkamp mellan Noice och Gyllene Tider som faktiskt hände på riktigt. Exakt så som det berättas i musikalen gick det inte till men den dragkampen hände och till exempel ett möte med Ola Håkansson. Det är klart att det mötet ägde rum men det var inte precis så det gick till. Man kan väl säga som så att mycket som händer och har hänt men på ett annat sätt kanske.
Det är en scen som det är jättemånga som står och dansar inne i Gustavsberg porslinsfabrik. Det händer inte.
Du har gjort jättemycket film och TV. Hur pass bekanta är du med musikal och teater?
Charlie: Jag har gjort ett par teaterpjäser och främst har jag jobbat på Play House teater och tycker atthar varit kul där. Teatern kom lite senare i livet men när jag var 18 så började jag liksom spela, innan hade jag bara filmat. Det har jag alltid gjort. Jag har alltid älskat musikaler. Jag har sett väldigt mycket och egentligen var drömmen när jag var liten att bli musikalartist. Jag ville sjunga, spela, dansa och spela teater på scen. Sen blev det en helt annan bana men jag vill alltid tillbaka så det var ganska passande.
Vilket är ditt personliga favoritnummer som vi framför i musikalen?
I början var det ’Ut i natten’, jag tyckte den var väldigt fint och drabbande men nu tycker jag att ’Jag vill inte va (som alla andra) är kanske det roligaste numret att göra för den är väldigt spelbar. Det är ett nummer tidigt i musikalen. Det är andra låten som framförs men det görs i det liksom en ny konstellation där de börjar växa fram för att bli det som kan bli Noice.
Det är värsta draget i publiken när man kör den låten. Det kickar igång publiken och det är en väldigt bra låt och den är rolig att både sjunga och spela. Den har alla element kan man säga. Det är konsertkänsla lika väl som det är en musikal. Det är därför det är så bra att det är på Lilla cirkus. Ljudet är väldigt bra och det passar sig också för den här musiklaen. Det behöver vara bra ljud.
Ska den här musikalen spelas på flera ställen eller flera gånger på Cirkus?
Det finns väl en förhoppning är att det ska bli flera föreställningar, det hoppas alla.
Hur väl känner ni varandra nu?
Peo: Vi är bästa vänner.
Charlie: Exakt BFF. Peo har kommit och hälsat på repetitionerna. Vi har varit i gig-studio när jag har var på Subtopia
Jag tycker att det är väldigt värdefullt och bra och kul att jag kan fråga Charlie en massa grejer om filmbranschen. Det har jag jättestor glädje av och det jag tycker är jätteintressant. Vill han bli popstjärna på riktigt så kan han fråga mig om det.
Det är kunskapsutbyte. Vill Peo bli filmstjärna så kan han fråga mig.
Peo: Jag vill inte bli filmstjärna, jag vill skapa grejerna.
Är det en slump att musikalen kommer samtidigt som ni firar 40år som band 2020 [dock är musikalen framflyttad till dagens premiärdatum 11 Nov 2021 på grund av Covid-19 red anm]?
Peo: Nej det var inte planerat från vår sida utan den som tagit initiativ till hela musikalen är producenten Totte Lundgren. Han satte upp en musikal som handlar om den skånska artisten Kal P Dal. Det blev en jättesuccé. Jag vet inte hur han resonerade kring det men det är till 100% Totte Lundgren som tagit initiativ till att den här musikalen sätts upp och att det sker nu. Men jag tror säkert att Noice har fått draghjälp av musikalen. Jag och Robert Karlssson började lira tillsammans 1975 och vi är faktiskt ute och spelar fortfarande Noice lever vidare i nuvarande sättning. Det är ganska många som inte vet det. Ibland har vi fått höra: Noice är inte de döda eller det är bara Peo av dem som inte är död. Senast jag snackade med Robban så levde han i allra högsta grad. Vi har stora spelningar nu. Vi gigar på stora festivaler som är bland de största i Sverige. Vi har bra drag på konserterna. Det hjälper till jättemycket och skapar intresse för både den nuvarande versionen av Nocie, original bandet och för låtarna som finns Spotify. Det är bara jättepositivt. Vi har också släppt nytt. Så är det och en av de låtarna som är med i musikalen. ’Gustavsberg’ heter den.
Om det då berättas bakåt i tiden och där finns en ny låt med hur funkar det?
Jag vill inte avslöja för mycket men mm man lyssnar på ’Gustavsberg’ så kan man höra att det är en tillbakablick på de här åren och det som vi gestaltar i musikalen. Så jag kan avslöja att den är slutet av musikalen. Det är en nostalgisk tillbakablick på det livet.
Det är en väldigt viktig låt i musikalen tycker jag.
Tror ni att ungdomar som ser musikalen kommer att börja gilla bandet Noice?
Jag kan säga att senast häromdagen när vi hade publikrep så satt det ett gäng 14-åriga tjejer och var helt lyriska och så glada jag tror säkert att det kommer nya fans som gillar Noice och det är vi jätteglada för. Musiken är tidlös och den förtjänar att hitta ut till dagens ungdomar vilket den också gör. Jag tror verkligen att en ny publik kommer. Alla är tonåringar någon gång och alla känner igen sig i texten oavsett vilken tid man lever i.
När de från musikalen var med i Bingolotto i söndags,fick också jag vara med i ett hörn det här är musik som verkligen alla kan identifiera sig med. De äldre minns hur det var. De yngre upplever tiden nu och känner igen sig i musiken.
Hur känns det för dig Peo att fortfarande sjunga de här ungdoms låtarna?
Det känns bra, det är bra låtar. Det är väldigt kul att spela dem och det är väldigt kul med den respons man får från publiken. Jag tycker det är kul med låtar som publiken gillar och det blir igenkänning. Roliga låtar och roligt för mig och för publiken. Det är bara win-win.
Finns det någonting som jag inte har frågat det som ni vill prata om?
Peo: Fråga Charlie vilken doft han använder i musikalen.
Vilken doft använder du och varför då?
Jag har alltid ända sedan jag var 17 år och gjorde en långfilm Undrat hur han den här karaktären doftar, vad han för parfym? Efter det så har det fortsatt så genom alla år. Jag har alltid till varje teateruppsättning, film eller tv-roll så har jag alltid valt parfym efter de jag spelar, ja men så här kanske han luktar. Så har jag hittat den liksom parfym eller någon annan form av doft så att hela jag doftar som den fiktiva karatkär jag spelar. Nu för en gångs skull så hade jag ju möjligheten att kunna ta reda på svart på vitt hur Peo luktade. [red anm Då när det begav sig så använde Peo Thyrén Lagerfeldt Edit. Numera använder hanDolce & Gabbana]
Är det lättare att spela karaktären med doften?
Lite. Doftminnet är det starkaste vi har och därför så blir det lite så, ja. Jag tror det, det är en sådan grej. Jag lyssnar mycket på musik, jag gör alltid spellistor baserat på den karaktären som jag ska spela. Vad lyssnar den på eller som det nu i det här fallet så är det mycket Noice och annat. Det är mycket musik som Peo har skrivit. Det är en del av att lära känna Peo.
För att läsa mera om musikalen och köpa biljetter klicka här:
För att komma till Cirkus Arena klicka här
Intervjuad av Camilla Käller
Foto Camilla Käller på Peo Thyrén och Charlie Gustafsson
Foto Anders Westin på gruppen Rockmusikalen Noice ’Du lever bara en gång’ och Peo Thyren