World of Classics

World of Classics

IMG_0653

Leif-Ivan Karlsson, Cadillac Eldorado Biarrit, 1959

Vi besökte World of Classics i Tumba utanför Stockholm med anledning att de arrangerade en förträff inför Classic Car Cruise Parade som utförs varje år och går till Tallinn. För att ta sig dit bör man ha ett motorfordon då det ligger en bit från närmaste busshållplats. Resan är värd att åka. Lokalen ligger i ett industriområde så omgivningen är inte den bästa vid första anblicken. Men innanför dörrarna….. ojoj vilket museum! Det är helt makalöst otroligt. Väl på plats möts vi upp av Leif-Ivan Karlsson som skapade museet som från början var tänkt att bara vara för privatbruk men han ändrade sig och öppnade upp för allmänheten. Vilken tur för oss! Han berättar om allt som finns innanför dessa väggar. Visar oss stolt sin favoritbil som står på andra vårningen en Cadillac Eldorado Biarrit av årgång 1959. Det här är min älskling (förutom min fru då) och det brinner i ögonen när han ser på bilen. Jag (Camilla) som inte kan något om bilar förstår honom faktiskt. Detaljerna är enorma. Leif-Ivan berättar att han och frun brukar sätta upp tavlor på kvällarna med tumstock och vattenpass, han arbetar jämt. Allt är noggrant genomtänkt in i minsta detalj. Det syns också när jag träffar honom, han går och rättar till allt han ser. Inget är lämnat åt slumpen men så är det verkligen perfekt där inne!
Leif-Ivan berättar att han alltid har brunnit för bilar och att han har åkt på så mycket Cruising genom åren att han tappat räkningarna men måste jag nämna någon så ska man nog besöka Västerås (Power Big Meet).
Leif-Ivan är trevlig, skämtsam, tillmötesgående och svara snällt på så dumma frågor från mig så han nog i sitt stilla sinne undrar vad jag gör där. Svaret är enkelt jag älskar människorna, miljön och musiken kring åren 50-70 talet! Bilarna kommer för mig sekundärt medans min fotograf går entusiastisk och fotar (nästan allt) som finns där och får stora ögon av allt han ser. Vi får se så mycket men jag vill inte berätta för mycket av vad som finns där. Vi vill att ni ska få uppleva samma överraskning som vi när vi klev in genom dörrarna. Vår guide är superb och otroligt kunnig. Jag lyssnar intresserat med stora öron och ögon, suger åt mig all information och trivs i miljön till hundra procent. För mig där prylar kommer i första hand är caféet på översta våningen höjdpunkten. Jag vill verkligen stanna här och skulle lätt kunna flytta dit. Vilken inredning! Vad många saker. Allt från tidningar, parfymer till flipperspel finns där. På övervåningen möts vi upp av fru Susanne och sonen Tony. Vi blir bjudna på kaffe (som ingår när du besöker stället) och pratar gemytligt en stund med dem allesammans. Förmiddagen på museet avrundas och det är dags för hemfärd. Innan jag går så säger jag med all säkerhet jag kommer och besöker er igen. Det måste besökas igen för att det är så mycket där, så otroligt informationsrikt och detaljerat. Jag i alla fall hinner inte smälta allt på en förmiddag. World of Classics är Sveriges största bilmuseum med amerikanare och ett av de bästa du kan besöka oavsett om intresset för bilar eller kuriosa finns där.

IMG_0664

Leif-Ivan Karlsson, Cadillac Eldorado Biarrit, 1959

Det kan även stå bilar utanför lokalen som t ex denna biltransport.IMG_5511

Ford F350

Hela huset är en utställningslokal på tre våningar, de två första är det mest bilar. På översta våningen det en restaurang/café.

 

Där kan man se den första TV-apparaten som såldes i Sverige.IMG_0734

När ni är där, glöm inte att titta på väggarna. Förutom bilar finns det massor med skyltar och annat från 50-och 60-talen.
IMG_0723

Sky King, trehjuling

Sky King, trehjuling

IMG_0751

IMG_0759

Utbudet av bilar kan vara ändrat tills du är där på besök för många av bilarna är till salu eller så har Leif-Ivan köpt någon ny bil som han ställer ut.

Ett urval av bilar som vi såg:

Den här bilen har ägs av Alice och Torsten Timander. Det är en Ford Fairlane 500 Galaxie Skyliner, 1959. Det har bara sålds två stycken i Sverige. De la ner mycket på detaljer förr. Denna sitter på framflyglarna.

IMG_0702

Alice och Torsten Timanders Ford Fairlane 500 Galaxie Skyliner, 1959

IMG_0705

Alice och Torsten Timanders Ford Fairlane 500 Galaxie Skyliner, 1959

En bil helt i originalskick, inget är ändrat eller bytt på den. En enda tidigare ägare och hon var extremt rädd om sin klenod. Titta noga så ser ni att solskydden fortfarande är inplastade. Bilen har bara körts 1424 mil

IMG_0714

Chevrolet Bel Air, 1959

Chevrolet Bel Air, 1959

Chevrolet Bel Air, 1959

IMG_0613

Chevrolet, 1928

Chevrolet, 1928

Redan tidigt 60-tal så hade man tagit bort växelspaken. Smart enligt min åsikt och äntligen börjar det komma tillbaka. Varför ska man ha en spak som är i vägen om man ändå inte använder den?

Chrysler New Yorker cabriolet, 1961

Chrysler New Yorker cabriolet, 1961

Chrysler New Yorker cabriolet, 1961

Chrysler New Yorker cabriolet, 1961

IMG_0629

Buick Roadmaster Skylark cabriolet, 1953

Buick Roadmaster Skylark cabriolet, 1953

Buick Roadmaster Skylark cabriolet, 1953

Bilarna är så välputsade och välpolerade att man ser speglingar väldigt bra. Detta är bara en av alla kristallkronor som hänger i taket. Bilen är en av flera olika Chrysler 300-modeller som visas upp.

Chrysler 300c Coupe, 1957

Chrysler 300c Coupe, 1957

Att ta bilen ut i naturen och ha picknick är trevligt. I bakgrunden syns en Chrysler 300d.

Chrysler 300d, 1958

Chrysler 300d, 1958

Här är några detaljer på Chrysler 300b, nät för strålkastaren och ekrar på hjulen, som självklart ska ha vita sidor.

Chrysler 300b, 1956

Chrysler 300b, 1956

Chrysler 300b, 1956

Chrysler 300b, 1956

Redan på sent 50-tal fanns tekniken med automatisk avstängning av helhjus så man inte bländade mötande fordon och dess förare.

IMG_0697

Cadillac Eldorado Biarritz, 1959;

Mycket av delarna på bilarna är original från när de byggdes.

Oldsmobile 98 2dr Holiday Coupe, 1954

Oldsmobile 98 2dr Holiday Coupe, 1954

En mycket ovanlig bil. Denna bilen har t ex bucket seats som tillägg.

Pontiac Bonneville cabriolet, 1958

Pontiac Bonneville cabriolet, 1958

Att göra om ändarna på bilar till soffor är vanligt, det finns massor av dem att vila särskilt uppe i café-delen. Varför inte ta en front och göra om till ett akvarium?

Chrysler Imperial Crown

Chrysler Imperial Crown

50 och 60-talen var det mycket krom, så även på motorerna. Denna motor sitter i en Hot Rod.

Ford Tudor Hot Rod, 1932

Ford Tudor Hot Rod, 1932

Ett krutpaket med 370 hk unden den guldfärgade huven.

Oldsmobile 442 W30 Coupe, 1970

Oldsmobile 442 W30 Coupe, 1970

Förutom alla bilar så det annat som tillhör den amerikanska kulturen som en renoverad bensinpump med en motorcykel parkerad bredvid. På hojjen är ekrar och andra detaljer belagda med 24 karat guld.

Harley Davidson, 2001

Harley Davidson, 2001

Det är detaljer och saker både högt och lågt. Glöm inte att titta noga så ni inte missar något. Det blir kanske för mycket av det goda på ett besök så gå gärna flera gånger så ni verkligen kan njuta av allt.

IMG_0785

Till och med personalen kan vara värda att titta på. Denna tatuering tog ca 9 timmar att göra. Bensinpumpen står utställd i lokalen, bilen är baken från hans privata bil och tjejen är från en bild han hittat på internet.

IMG_0780

Det är mycket muskler under huven på denna dragster. Vrålet från motorn när den startas är otrolig, magen skakas om när man står på någon meters håll.

Chevrolet Bel Air, dragracer, 1957

Chevrolet Bel Air, dragracer, 1957

Foto och text Patrik Laijronsdotter
Text Camilla Käller

Länk World of Classics Museum
Länk Classics Car Cruise Parade, Tallinn 2016