Bakom kulisserna DubbelTrubbel

Birgitta Rydberg gör entré på scen som Birgit i Dubbeltrubbel.


”I en lyxig sommarstuga i Kalmar har Sven-Erik planerat den perfekta helgen tillsammans med sin älskarinna Birgitta. Han har till och med ordnat en privat kock, för att sätta guldkant på romantiken. Hans fru Viktoria (Anna-Karin Palmgren) är på väg till tåget för att spendera helgen med sin mamma, och hans bästa vän Jan-Åke (Thomas Petersson) är på väg över för att sova i gästrummet, som ett perfekt alibi. Planen är idiotsäker! Vad skulle möjligtvis kunna gå fel…?
Allt, visar det sig!
Jan-Åke har ingen aning om varför han egentligen är inbjuden, och Sven-Erik har ingen aning om att hans fru och Jan-Åke egentligen är hemliga älskare, så Viktoria väljer plötsligt att stanna hemma. Ännu värre blir det när kocken Birgit av misstag blir förväxlad med älskarinnan Birgitta, medan älskarinnan inte har en aning om hur man lagar mat! Mixa samman alla dessa ingredienser och du får en svindlande soppa… Nu är det upp till Sven-Erik och Jan-Åke att i hisnande tempo tillsammans trassla sig ur denna snurriga situation, medan förvecklingarna står som spön i backen.
Denna prisvinnande farsklassiker, av franske mästaren Marc Camoletti, får nu nytt liv i händerna på vår stjärnspäckade ensemble på Lisebergsteatern Göteborg, under hösten.”

 

Hur ser dina förberedelser ut för dig under en typisk arbetsdag?
Jag träffar Birgitta Rydberg som spelar kocken Birgit i farskomedin Dubbeltrubbel i hennes loge innan föreställningen startar. (det är ovanligt att vi får ha egen loge när det är en liten uppsättning, men här på Lisebergsteatern får vi ha det, det är en enorm lyx). Birgitta berättar att hon personligen kommer alltid cirka 2 timmar innan föreställning oavsett vad hon spelar och gör. Rutin är viktigt för mig. Jag går igenom föreställningen före i huvudet. Sedan äter jag alltid innan. Jag har också ett mantra jag följer som jag säger innan jag ska ut på scen. ”Leka och vara i situationen och kunna vara mig själv”. I Dubbeltrubbel gör jag allt smink själv som tar cirka 20 minuter, Det är heller inte någon avancerad sminkning. Jag klär på mig själv också (behöver ingen påklädare). Det är bara i ett scenbyte jag behöver hjälp, där det ska gå fort och då hjälper scenmästaren till. Vi är väldigt få i fars så det är lite speciellt. Just idag är det lite annorlunda också när du är här. Vi ska ha ett möte där vi går igenom allt då halva tiden har gått av föreställningar. Det brukar vi inte ha annars. 

Hur mycket betyder publikens reaktioner för dig när du går ut på scen? 
I en fars betyder det väldigt mycket. Man kan repa innan till ett visst stadium men sedan måste publiken till. Jag skulle vilja säga att i fars är 80 procent av betydelse om en föreställning ska bli lyckad, det beror lite på vad man har för roll också. Men det är viktigt att få gensvar  och att folk skrattar. Detta gäller inte generellt. Jag skulle nog vilja påstå att just komedier är extra beroende av publikkontakt.

 

Medans Birgitta berättar hur det går till sitter hon och sminkar sig i sin loge. Flera kommer in på teatern undertiden och hälsar. Birgitta tycker om att vara först på plats, hon gillar lugnet innan allt drar igång. Plötsligt säger hon att nu ska vi ha möte, du får gärna vara med om du vill. Jag sitter med en liten stund, de går igenom olika scener och repliker vad de kan förbättra eller ta bort. Oftast handlar det bara om att förstärka saker som redan finns. Efter ett tag går jag därifrån och pratar med scenmästaren, Marcus Andersson som berättar att det här är ju ovanligt med så lite folk bakom scen. Men på Lisebergsteatern har vi satsat på barnföreställningar och fars där behövs det inte mer än jag och ljudteknikern bakom scen. Jag brukar hjälpa till att fixa lite saker innan varje föreställning som att fylla på ny fräsch dryck också vidare. Sedan kan någon lampa behöva fixas med mera. Jag som scenmästare blir ju lite av allt i allo under förställningen medans ljud har sin givna plats. Skådespelarna avslutar sitt möte (som tar största delen av tiden när jag är där). De återgår till sina loger och fixar med sitt. Jag intar min plats i salongen och väntar på att föreställningen skall börja. 

Det här är roligt, jag skrattar gott åt de olika förvecklingarna och går därifrån nöjd och belåten. 
 
[red anm. Birgitta Rydberg är dotter till Eva Rydberg och har jobbat som skådespelerska i 22 år, innan hon började skådespelaryrket dansade hon och red.] 
 
Recension, betyg 4 av 5.
Beställ biljetter här.
 
MEDVERKANDE: Thomas Peterson, Birgitta Rydberg, Pär Nymark, Anna-Karin Palmgren, Anna Rydell, Martin Rydell
Foto och text Camilla Käller
 

Birgitta Rydberg i sin loge på Lisebergsteatern.

scenmästare, Marcus Andersson fixar innan föreställningen.

Ljudtekniker Peter Karlsson fick lite extra att göra när ljudet i inte fungerade på en mygga.

Möte innan föreställningen startar. Några ur ensemblen.

Lisebergsteatern, Ljus testas och kollas.