Intervju Robert Gustafsson


 
Farsen Trassel på Krusenstiernska Teatern har premiär den 27 juni 2019. På Scen träffade den folkära komikern  och skådespelaren Robert Gustafsson inför premiären. Vi pratar om kärleken till arbetet. Miljön och semester.

 

Att komma till Krusenstiernska teatern är som att komma hem.
Det är ingen riktig sommar utan sommarteatern i Kalmar. Jag försöker att spela sommarteater vartannat år. Men jag har svårt för att låta bli så det blir lite oftare. Jag mådde så dåligt av att vara ledig en sommar, jag ville var här.
Krusenstiernska gården har en inbyggd stämning. Den har en speciell atmosfär och doft. Det är lite av sekelskifte över allt. När vi var här första gången så kände jag att det var kärlek vid första ögonkastet. Men det går nog inte. Det är för litet. Men så kom vi på att vi kan nog bygga en läktare. Då helt plötsligt går det in cirka 1000 personer här och då blev det så intressant att vi bestämde oss att här kör vi. Men även om det är så stort och så många får plats känns det ändå intimt och att man kommer nära sin publik. Ur publikens synvinkel så ser man överallt också, det är bra. Jag och Vicky Von Der Lancken startade allt det här för 12 år sedan och det är helt fantastiskt roligt att det går så här bra.
 
Populariteten i Kalmar har vuxit.
Jag tror det beror på teatern och att jag är delaktig ganska mycket faktiskt. Krusenstiernska teatern tillsammans med Åke Andersson [VD Destination Kalmar. Red anm.] så har det varit väldigt bra för staden. Beläggningar på hotell och restauranger har ökat kopiöst. Det har varit bra för regionen. Sedan har det ibland gått lite för bra så att man har bitit sig själv i svansen så man har konkurrerat med sig själv. Men nu har det stabiliserat sig. Nu är det lagom mycket aktiviteter för stadens storlek.
 
Sommarteater är komedi eller fars.
Det går att spela annat också som i Visby spelar de Shakespear varje år. Men det är en helt annan publik. Det är en helt annan omsättning och du är beroende av bidrag. Det blir ju smalare. Men sommarteater är som att säga ishockey då vet alla vad det är. Publiken önskar och vill ha sommarteater på ett speciellt sätt. Det ska helst vara förlagt till en tid bakåt. I år har vi lagt det till 60-tal, vi har haft allt från 20-talet till 70-talet. Dels så förhöjer kostymer upplevelsen. Dåtiden är väldigt tacksam att skapa intriger med. För du har hierarkin. Med anställda, husan också vidare som inte finns på samma sätt idag.
 
Jag har förmågan att åka på de här rollerna som ska fixa allting.
– Är det ett medvetet val av dig eller blir det bara så?
Ja jag förstår inte det skulle vara trevligt att en gång hamna i en rullstol eller något och bara bli ompysslad. Istället för att allt blir bara trassligare och trassligare.
Ja det kanske är en utmaning i sig att inte välja de ”jobbiga”/stora rollerna.
 
Teater med bara mig, alltså en monolog menar du.
Nja eller nej inte på Krusenstiernska teatern där passar det inte. Men kanske i någon teaterlokal i höstmörkret. När det gäller sommarteater då vill man ha en massa scenografi och folk runtomkring. 
 
Drömmer om Eva Rydberg.
Om inte Eva Rydberg hade varit fast i Helsingborg så hade det varit en dröm att få hit henne. Det är svårt att hitta skådespelare till fars och komedi. Det är mycket lättare att hitta folk till vanlig teater och varför det är så svårt beror på att i fars ska det vara en musikalitet, och taktkänsla, varje karaktär har sitt eget tempo men det krävs också att alla ska fungera ihop som en symfoniorkester. Det finns scener där vi går in på specifika ord och gester kommer vi in fel då kan hela scenen och till och med hela farsen vara förstörd. Det krävs otrolig noggrannhet att spela fars.

Jag är pedant både i yrke och privat.
Jag trivs när man följer den snitslade banan. Därför passr fars mig så bra. Det som också är bra och roligt med fars är att det är en jämn nivå. Det finns en väldigt hög lägsta nivå.
Jag tycker också om att spela sommarteater men skulle inte kunna spela det någon annan stans än här i Kalmar och Krusenstiernska.
 
Behovet av att skratta är enormt stort idag.
– Kan man skämta om allt?
Svaret är ja. Det är mera frågan om när, var och hur. Skämt idag påverkas av tid och samhälle. Men behovet av att skratta är större idag än vad det var förr.
Det märker vi på publiken. Folket lever genom sina mobiltelefoner idag. Vilket gör att man glömmer bort att leva. Kommunikationen live mellan människor har blivit något lyxigt och unikt. Att få gå tillsammans och uppleva något ihop har blivit väldigt värdefullt.
Det lustiga är att fars och komedi har nästan dött ut samtidigt som behovet har ökat. Vilket är bra för oss för vi märker att folk vill ha det.
Jag märker också att när jag kör snuskafton på Öland varje år så är det otroligt populärt. Det finns ett stort behov. Det kommer folk från hela Sverige för att höra och i alla åldrar.
 
När saker går fel, då skrattar jag.
Jag skrattar ofta åt saker som inte är tänkt att vara roligt. Exempelvis när nyhetsuppläsare säger fel eller när statusen hos någon faller.
Så jag tittar mycket på folk runtomkring mig samt ser mycket dokumentärfilm. Så jag skrattar nog mera åt det som inte är tänkt att vara roligt.
Ju högre fallet blir desto roligare är det som i exempelvis fars.
 
Det är mitt jobb att vara rolig.
Det är mitt jobb att vara rolig så för att vara en ”rolig person på jobbet” så är jag nog en väldigt tyst och in lyssnande person privat. Ett vanligt missförstånd är att jag är väldigt tråkig, blyg eller tillbakadragen vilket inte stämmer men jag är väldigt in lyssnande folk vet inte om att det är dom som ger mig materialet jag använder sedan när jag jobbar. Jag filmar av folk i mitt inre huvud. Så egentligen jobbar jag jämt. Medvetet och omedvetet så gör jag faktiskt det, jobbar jämt alltså. Sedan finns det människor som är oerhört rolig privat som på fester och olika sammankomster. Men så tar man upp samma person på scen då händer liksom ingenting. Då brukar man kalla de människorna för foajé komiker.
Men jag skrattar nog mindre än vad folk tror när jag är privat. Men det beror på vem man umgås med också. Exempel pratar jag med Peter Dallé då skrattar jag efter ett tag så jag ligger på golvet och skriker eller som Claes Malmberg har jag väldigt roligt ihop med också. Om man privat har en härlig personkemi då har man också roligt ihop.
 
Jag har fått alla frågor man kan få av journalister.
(skratt). Men jag har aldrig fått en fråga om jag har gröna fingrar och hur mycket jag planterar växer i jord. Svaret på det är ungefär en gång om året, jag har inga gröna fingrar. Min morfar var trädgårdsmästare. Jag märkte att jag hade svårt att lära mig namn på växter och så vidare. Det var hans grej och väldigt nördigt.
När jag var tre år så frågade jag morfar. Hur kan du ägna ett helt liv åt någonting som bara vissnar och dör? Vilket var väldigt melankoliskt för den åldern och djup. Jag minns att han blev väldigt ställd. Men så sa han: Det växer upp året efter om du sköter det. Idag kan man tänka sig att det är helt naturligt att det växer och dör. Människan kan aldrig slå naturen. ”Försök aldrig att slå naturen utan förena dig med den istället”.

-Ja men då tänker jag på det här med miljön nu då…
 
Många blandar ihop miljöförstöring med global uppvärmning.
Det här med miljöhysterin och tänket kring miljön. Det är väldigt bra men det har två sidor som med allt annat. Det är väldigt bra och allvarligt med miljöförstöringen därför är det viktigt att det tas upp. Sedan har många blandat ihop det här med den globala uppvärmningen och miljöförstöring det är två helt olika saker.
 
Kan du förklara då vad det är folk blandar ihop?
Jag är skeptisk till press och media. Jag är oerhört noga med att kolla källan till en artikel. Då märker man att det är väldigt styrt av någon anledning. Det är branschen som styr och det är oerhört mycket pengar med i bilden och ofta politik med i bilden.
Men om man läser det forskare och de som verkligen vet så ska den globala uppvärmningen ha pågått i över 1000 år. Det har alltid följt en viss kurva och det blir alltid brantare ju längre tiden går.
Frågan vi bör ställa oss är och vad man bör forska på är:
Har vår miljöförstöring påskyndat vår miljö eller inte. Jag tror att vår påverkan av den globala uppvärmningen är mycket mindre än vad vi tror.
Men vi ska inte förstöra vår miljö.
Det ser vi här vid östersjön att Göteborgare började komma och tråla i Östersjön och då försvann torsken och till slut fick vi blomning i vattnet. Det hade med att torsken fattades mer än att det var den globala uppvärmningen.
Så fort naturen svarar possitivt har vi gått åt rätt håll. Jag är väldigt engagerad i miljöfrågor men sväljer inte allt lika snabbt och lätt som många gör.
 
– Till sist Robert det här med semester och att vara ledig.

Semester?
Hahaha… nja… ja…. Jo…. jag lägger väl in en vecka här och där för efter fem dygn blir jag rastlös. Men i år ska jag faktiskt vara ledig under nästan hela augusti.
– Vad ska du göra då?
Ja du… det vet jag inte själv. Först och främst ska jag ladda batterier och återhämta mig och det gör jag helst på Öland. Jag brukar säga att tre nätter på Öland är som en vecka på ett vilohem det är oerhört effektivt. Jag bor både i Kalmar och på Öland då får jag det bästa på båda sidorna.
 
På scen tackar så mycket för intervjun och önskar dig lycka till med allt.
 
Köpa biljetter till farsen Trassel.
Hemsida till Robert Gustafsson.
Bakom kulisserna på Krusenstiernska Teatern och farsen Trassel.
 
Förbjudet att citera och kopiera texten. Copyright pascen.se
Text och foto Camilla Käller.