På Scen fick en pratstund i telefon med Robert Wells som är mest känd för sin Rhapsody In Rock är nu aktuell med ny musik. Musikstycket heter ’Silent Rain’ och i intervjun berättar han om den nysläppta singeln och mycket annat.
Kan du berätta lite om din nya musik?
Det här är tredje instrumentala stycket som jag släpper. Den ingår i en serie som heter ’Songs without words’, det vill säga instrumental musik. För mig är det här verkligen att gå tillbaka till mrötterna, när jag satt och övade alla timmar i enskildheten under tonåren. Jag övade på andras musik, andra klassiska mästare. Den här gången ville jag öva också men framför allt ville jag skriva ny musik. Ny lite modern klassisk musik, mycket melodiös. Det här stycket är lite melankoliskt meditativt, avslappnande. Det är inspelat på min flygel i studion. Sen är det som jag tycker är roligast. Vi gjorde en video. Precis som första släppet jag gjorde har Oskar Wells gjort videon. Det är så häftigt, förra videon spelade vi in i vardagsrummet men denna är vi i studion. Nu förtiden kan man skapa så fantastiska saker med så små medel. Vi spelade in på en Apple iPhone 11 Pro och Jimmy Fogelström har en drönare och filmade. Sedan klippte Oscar Wells videon. Jag tycker att han gjorde en fin video. Jag har gjort så enormt mycket skivor, stora jätteproduktioner men det här behövs för själen. Jag har ett stycke till som jag kommer att släppa i augusti. Just nu så är det denna. Jag har gjort notböcker, jag har skrivit vanliga böcker också men målet är att göra det utan att stressa fram det: gör kompositioner som ska bli ett helt notalbum för nya pianister. Jag älskar Chopin, Franz List och alla mästarna. Problemet är att de har spelats om och om och om igen av så många pianister. Det behövs lite ny musik. Det är det som driver mig framåt. Sedan är det så att nästa piano läger med ungdomar har jag i juni. Det här kommer jag att skicka ut till dem så de kan få spela.
Hur lång tid tar det att skriva ett stycke?
Jag gjorde just den här musiken förra vintern. Det tog väl från första idén kanske tre veckor. Så spelade jag in den. Så lät jag låten ligga. Efter ett tag lyssnade jag på den igen. Jag var inte helt nöjd med det jag hade gjort. Då skrev jag om den lite, ändrade lite i introduktion och i ett stick. Nu blev den precis som jag villa ha den. Ibland är det så med musik att man kan tycka att det bra men jag har lärt mig att vänta. Att man gör klart låten och sedan låter jag den ligga ett tag och går tillbaka med fräscha öron. Det viktigaste när man gör ett sånt här stycke är att man ska längta till att få framföra det live. Så var det med min först låt som jag skrev, ’Window to the past’. Det spelade jag på hela ’Raphsody in rock’-turnén. Det var jätteroligt.
Var hämtar du din inspiration ifrån?
Egentligen tror jag att början på den här låten skrev jag när jag bara satte mig ner vid flygeln, det var tyst i huset. Jag tror att det var vintern förra året som jag satte mig ner och bara fick just den känslan jag var i då. Då kom det ganska snabbt. Det gäller också att den är skriven på mitt eget instrument som jag känner. Då blir det så bra för då behöver jag inte kompromissa med instrumentet som man ofta gör med nya pianon. Vi blir som ett. Det är en flygel som jag har haft i många år. Den flygeln som jag skrivit den på är den som är på singelbilden. Sedan har vi spelat in den i min studio, den växer nu. Där jobbar jag heltid med min tekniker. Så den flygeln som är i videon är den vi har spelat in på.
Är det olika känsla att spela på olika pianon? Blir det olika klang i musiken?
Det är så extremt stor skillnad på instrument. En violinist har ofta sin egen fiol. Det har inte vi pianister. Vi åker alltid ut till nya instrument. Det är mitt jobb. Jag skulle aldrig säga att det inte går att spela på det där instrumentet. Då kompromissar man och så hittar man till slut känslan. Det är en skillnad på klangbotten i hur högt du lyfter på locket och liknade. Det är som olika bilar. Det är helt olika hur du kör en bil. Du ska gilla anslaget, klangen. Det är spännande. Det är många som förordar en ny Steinway till exempel. Det gör inte jag. Bara för att den kostar flera miljoner innebär det inte att den är bra i min värld men i en annan pianistvärld kanske den är det. Det är så personligt. Jag kan tycka att äldre instrument lockar mig mer för där vinns det en själ och personlighet.
Gillar du att spela lugn musik?
Just den här serien, ’Song without words’ den vill jag ha lugn musik. Sedan gör jag det andra också, som när vi gjorde ’Sun studio’ och andra grejer. Då får det rocka på.
Kommer det någon konsert med bara dig och flygeln?
Jag hoppas kunna göra det. Det är någonting som jag tror lockar ganska rejält.
Kommer det att bli ett nytt album?
Ja jag tror det. Det beror på. Det är inte forcerat fram att jag måste skriva, utan tvärt om. Det har kommit av ren lust. Är det så att den lusten fortsätter och jag sitter och skriver musik på det här sättet så finns det en möjlighet att det blir ett album. All form av musicerande när man skriver blir aldrig bra om man skulle skriva bara för att det ska skrivas. Får man inspiration det är då det händer, det där lilla extra, magiska. Jag älskar att sitta vid flygeln. Nu i dessa speciella tider med pandemin blir det ännu mer tid att sätta sig och skriva.
Kommer du göra någon livevideo med den nysläppta låten?
Nej, inte mer än det som vi ar spelat in men om man till exempel skulle göra ett pianoalbum då skulle jag kunna tänka mig att göra en hel inspelad livekonsert. Det skulle var väldigt kul. Det är så för en musikant. Det finns inget bättre än live. Det slår allt. Egentligen tycker jag inte om att jobba i studio. Det har jag aldrig gjort. Jag ser det som en ursäkt för att få komma ut och spela. Dt finns inget som slår att stå på en scen eller att jobba med musikanter live. Det är 100% det bästa jag vet.
Hur når man ut idag med ny musik?
Jag tycker att det är bra idag, nu när du har Spotify, iTunes och allt. Idag kan alla lägga ut grejer. Du behöver inte vara knuten till ett skivbolag med mellanhänder som tycker och tänker. Står du för något och tror på något så kan du släppa det ändå. Jag har min egen label sedan många år och släpper själv med mitt bolag. Jag har hjälp av Fredrik Järnberg. Han är min A&R så han hjälper mig med att få ut det och Rikard Werecki som sköter media och promotion. Du har lika stor möjlighet för spridning på det här sättet som om man är knuten till ett skivbolag. Jag sätter otrendigheten som ett riktmärke. Jag gillar inte när man säger: att det ska vara så trendigt eller att det ska ligga rätt. Det är oväsentligt. Du måste vara ärlig mot dig själv. Tycker du om det, släpp ut det. Jag tror att folk sysslar för mycket med strategier och rädsla och tittar på vad andra håller på med. Jag har aldrig förstått varför man gör det. Det leder ingenstans. Det som leder framåt är att du är ärlig mot dig själv och kämpar och skriver. Det kommer du längre på.
Om Så ska det låta: Den blev framflyttad på grund av Covid-19.
De städerna som ni inte åker till i höst, kommer ni inte komma till dem alls?
Jag tror inte att vi gör det. Det gick inte att ihop med schemat plus att några av ställena hade inga nya dagar, alla har flyttat till hösten. Det är fullständigt ’krig’ om platserna. Nu ännu mer när till och med många inte kan åka nu i sommar. Det kommer att bli väldigt trångt om arenorna i höst, tror jag. Så att i Malmö till exempel fanns det inga dagar kvar. Vi har bara de 2,5 veckorna på oss med alla medverkande att få ihop det. Nu gör vi 8 stycken speltillfällen. Blir de roliga att göra så kanske man kan tänka sig att göra det nästa år, men vi har inte mera tid i höst.
Hur ser dina närmaste år ut?
Just nu har vi massor med planer framöver. Jag tror säkert att en hel del saker måste flytta på sig till nästa år. För mig och alla som jobbar i den här branschen, just nu står man mest och väntar på vad som händer. När ska de släppa upp för publika arrangemang igen? Jag tro att det är, det står lite och slår fruktansvärt orättvist den här krisen. Framförallt ljus och ljudfirmor som blir utan jobb. Man blir beklämd på hur oerhört lite våra styrande vet om den här branschen. De tror att det kommer att gå bra sedan när allt startar upp igen. De fattar inte vilket hårt arbete det är för alla frilansande tekniker, artister och kompmusiker. Det är inte lätt.
Hur går det för dig?
Som tur var, gjorde jag min stora jubileumsturné i höstas. Det är klart att en del jobb har flyttats fram. Just nu [8/5-20 red anm]skulle jag ha varit i Portugal på konsert. Om en vecka skulle vara i jag Litauen och sedan till Lettland. Visst har vi förlorat jobb men en hel del har vi kunnat flytta fram. Min stora jubileumsturné som var förra året hade jag inte tyckt hade varit så roligt om den hade drabbats. Mitt förra år var mitt jubileumsår. Jag är tacksam att det var då och inte nu. Att vara frilansande musikant innebär mycket hårt arbete och disciplin. Det har jag glädje av nu. Då passar man på lite när det är lugnare att öva mycket, skriva och jobba i studion. Man förbereder och gör livestreming-grejer. Man försöker att hitta positiv kraft på andra sätt.
Rhapsody In Rock hemsida
Intervjuad av Camilla Käller
Text Patrik Laijronsdotter
Bild Pressbild
PR Rickard Werecki Promotion Company