Betyg:
pascen.se
Föreställningen är två synnerligen löst sammansatta enaktare där den ena fullkomligen glöder av sånglig och musikalisk triumf, emedan den andra är en tortyrliknande prövning.
Blåskägg är ett kammarspel med två sångare. I den här finurliga uppsättningen ges dessutom illusionen att borgen är ett eget väsen med eget rörelsemönster, egna minnen och egna tårar. Borgen blir den tredje karaktären.
Karaktärerna slingras i en manipulativ relation till varandra. Vill hon frälsa honom ur mörkret? Vill han bryta sitt mönster, lufta sitt svärtade samvete och bara älska henne?
Det blir upp till åskådaren att bestämma.
Både Julia Sporsén och Johan Schinkler sjunger imponerande ledigt och jag tilltalas av den livfullhet de ger sina karaktärer. Tillsammans med Bartoks suggestiva och stämningsfulla musik skapas en synergisk och njutbar fullträff.
Efter paus presenteras ett nyskrivet verk som ska föreställa den traumatiserade överlevaren Judiths inre känsloturbulens.
Det är en vedervärdighet till komposition där stackars Alexandra Buchel brummar, fräser, pustar, tjuter, gallskriker, ylar och tillsammans med orkestern utför en synnerligen påfrestande vansinneskakafoni. Man får upplevelsen av att befinna sig i en dunkande tvättstuga placerad i ett slamrande tunnelbanetåg draget av ett pustande ånglok.
Jag rekommenderar för din sinnesfrids skull att lämna föreställningen i pausen.
TITEL: Riddar Blåskägg & Judith
KATEGORI: Opera
TID: 2tim 30 min
PLATS: Folkopera, Stockholm
RECENSERAD AV: Anna Larsson
FOTO: Mats Bäcker
BILJETTBOKNING: Folkoperan