Trolle Rhodin, Cirkus Brazil Jack, Intervju


 

På Scen har träffat Trolle Rhodin III som driver Cirkus Brazil Jack. Det är en familjecirkus som 28-årige Carl Rhodin (1871-1952) startade. De hade premiär 2022 på sin nya föreställning i Stockholm. För turnéplan se deras hemsida länk längst ner i intervjun.

Jag berättade just att ibland när jag har några få minuter lediga på dagen, så brukar jag bara gå in och bara titta på allt detta så slår han ut med händerna över manegen och där publiken sitter. Sedan jag var liten så har jag drömt om varenda liten detalj, skissat på, tänkt ut hur jag vill ha det. Nu börjar drömmarna gå i uppfyllelse. Det är väldigt speciallt för mig. Väldigt känslosamt. Jag har vuxit upp i marginella förhållanden. Jag kommer från en minoritet av romer och inte vågat berätta om livsstilen att man bor i en vagn och reser runt på det sättet vi gör. Allt blod, svett och tårar som har gått åt för att det här möjligt. Det är så kul att folk uppskattar det man gör. Det har varit en väldigt lång resa.
 
Är det en dröm för dig att kunna åka runt i hela Sverige och kanske i Europa med cirkusen?
Att åka runt har inte varit en dröm för det är min livsstil, jag känner inte till något annat liv. Drömmen har varit mer att få det här unika konceptet att få det att bli verklighet vilket vi nu har kommit till. Nu är det bara att forsätta på den väg och forsätta att skapa nya saker. Det är ett skapandekoncept, det här är helt nytt. Det finns ingen cirkus som har tagit steget in i framtiden, vi snackar om världens älsta cirkus. Vi har tittat på allt. Tittar vi på produktionen så är den toppmodern där vi jobbar med artister från de bästa delar av cirkusvärlden som till exempel Cirque du Soleil hämtar jag mycket inspiration ifrån. Att sedan rama in det med Brazil Jacks anda och själ från 1899. Det är så specillt.


Vad drömmer du om?
Jag drömmer om…. Det är så mycket mer, det här är bara början. Folk stannar efter föreställningen och berättar vad de tycker. Vissa gråter när de går ut tack vare hur vi hyllar Ukraina och hur vi har vissa politiska inslag. Det är OK att ha det men inte för mycket. Ändå ska man kunna signalera och poängtera vissa saker så som vi har gjort. Att man kan ta publiken på det sättet som vi har gjort betyder mycket för mig. Men det är bara början. Dt är mycket mer på gång. Pandemin har bromsat upp ganska mycket men nu har det släpp. Nu är vi igång igen. Vi är snart uppe i högsta växeln.


Var den här föreställningen planerad innan pandemin?
En del av det. Materialet fanns redan där så vi behövde bara finslipa på det; som läktaren, dekoren, belysningen. Vi har haft tid att finslipa det och titta på produktionen för det händer mycket på tre år. Man byter ut vissa i ensambeln så vi har fått göra om lite. Vi är nöjda med det vi har skapat.

Hur många platsar finns det inne i cirkustältet?
Exakt 1000 platser. Det är väl den voluymen jag vi hålla det till. Blir det större än så så kommer man för långt ifrån. Jag vill fortfarande ha så att man sitter så nära som möjligt. Det är väldigt intimt för trots att det är 1000 platser så är det runt. Räknar man från manegen upp till sista raden så det inte mer än 12 meter. Du sitter inte mer än 12 meter från scen. Det är fantastiskt i en arena på 1000 platser.


Du har det i blodet med cirkus. Vad ser du när du tittar på cirkus och hämtar inspiration?
Jag ser väldigt mycket. På vinterhalvåret åkar jag runt mycket och castar och hjälper till att regisera i vissa sammanhang och föreställningar. Jag ser väldigt mycket dåligt och mycket bra. Det finns mycket där ute om man säger ’cirkus’. Det är ett ord som är väldigt brett. Det räcker med att du har en röd näsa så kan du kalla det för cirkus. Det är ingenting man kan ta patent på eller kvalificera sig för. Därför fokuserar Brazil Jack, för att folk ska förstå skillnaden mellan Brazil Jack idag och vad cirkus har varit i Sverige de senaste 40 åren. När jag åker runt och letar och castar så hittar jag mycket. Jag letar efter något unikt som man inte hittar någon annanstans för att ta hit. Det är det jag letar efter mest. Jag ser mycket cirkus och ser hur folk har stanant i utvecklingen, ser även de som försvinner ur branschen för att de inte har något att komma med längre.


Vad är bäst på cirkus?
Allt beror på hur man har byggt upp föreställningen och hur mycket kontakt artisertna har med publiken. Kontakt med publiken är väldigt viktigt för mig. Allt handlar om hur man är som person när man står i manegen; hur man står, hur man använder sitt kroppsspråk, sitt anikte för att få kontakt med publiken. Men även en stor del av detta är hur man har i produktion har jobbat med smink, kostym, ljus och musik. Det är förstärker allt som artisterna gör. Det är två olika saker: hur man jobbar med människan och hur människan är som person. Det är så vi jobbar här på Brazil Jack.


Om du får ta ut någotspeciellt. Vad är cirkus för dig?
Jag älskar vad männiksan kan göra med kroppen. Att se en akrobat göra konster, göra saker som man inte ser. Som till exempel rullskridskor på Cirque du Soleil. Det är säkert många som har åkt rullskridskor men aldrig hr tänkt att man kan göra något sådant. Många vet hur det är att stå på ett par rullskridskor men att se det vi gör här så blir de chockade. Likväl jag första gången som jag såg dem första gången. Då blev jag tagen. Samma sak med Maria som hänger i luften och det hon gör. Det är väldigt speciellt. Att använda kroppen, uttrycka sig själv och visa upp fantastisk akrobatik på hög nivå. Det är fantastisk och det tar mig i min själ.


Kan du göra några cirkustricks?
Självklart kan jag det. Jag har vuxit upp här. Det var min lekstuga när jag var barn. Jag tittade på vad alla gjorde. Att få växa upp i sin lekstuga och få det som sitt jobb. Det är fantastiskt. Jag har lärt mig det mesta som akrobatik, blåsa eld, slå volter med mera. Jag kan en hel del.
Vad är svårat i egentligen? När man är en cirkusartist så krävs det enormt mycket övning.
Att övertyga sig själv. Att övertyga sig själv och att tro på sig själv. Man måste ha en drivkraft för att kunna lyckas.

 
Ni har ingen orkester?
Tyvärr har vi inte det i år. Det är första året i min livstid som vi inte har orkester. Det är för att de är från Ukraina så de sitter fast i kriget. För oss är de en del av vår familj. Jag kunde inte bara ersätta dem för det hade varit fel på något sätt. Vi gick in i studion och gjorde så gott vi kunde. Det mottogs på ett väldigt bra sätt.
 
Har du någon dold talang?
Skulle vara språk då….Jag pratar nio språk flytande. Där är svenska det språket som jag använder minst i min vardag. Jag kan Svenska, Engelska, Tyska, Spanska, Italienska, Franska, Ryska, Rumänska, … Många av dem är grundspråk så då kan göra sig förstådd med andra till exempel ryska så kan jag göra mig förstådd i Polen, Tjeckein. Via italienska och Spanska kan jag göra mig förstådd med portogiser och folk från hela Sydamerika. Man kan komunicera med många från olikka delar av världen. Jag håller nu på att lära mig lite fraser från den arabiska språkgruppen. Den är väldigt intressant och många från de länderna pratar även franska. Sedan har vi den asiatiska dela av världen som jag ännu inte har någon kunskap om gällande språk. Men det kommer så småning om. Det har myckat att göra med min överskottsenergi att göra och att använde den på rätt sätt. Som barn hade jag mycket energi och jag har alltifd använt den på rätt sätt för att kunna skapa och lära mig saker.
 
Vad gör Cirkus Brazil Jack om 10 år?
Om 10 år så turnerar Cirkus Brazil Jack som världens älsta cirkus och de turnerar inte bara i Sverige utan vi sprider vår konst i andra delar av världen. Visar vårat unika koncept och visar att går att göra cirkus utan djur.

Läs recension här
(betyg 4 gav 5)
För biljetter klicka här
(obs på scen säljer inga biljetter utan förmedlar bara länk)

 
Foto och intervju: Camilla Käller
Text Patrik Laijronsdotter