Intervju med GES som sätter upp krogshowen Stanna världen en stund.

GES Foto Robert Eklund

 
3 april 2020 har GES premiär med sin krogshow ’Stanna världen en stund’ som spelas på The Theatre, Gothia Towers i Göteborg. Senare under hösten samma år kommer den även till Stockholm och spelas på Cirkus. På Scen fick en pratstund med den populära gruppen. Vi träffas en fin höstdag på hotell Rival i Stockholm. 
 
Vilka låtar tycker ni bäst om av de som ni själva inte har gjort?
Orup: Det är jätteenkelt, jag gillar ’Om’ med Niklas för den är oerhört svensk, jag har aldrig hört någon låt som låter som den. Det är väldigt snygga harmonier. Det är en komplett låt. Anders låtar är alltid kompletta. Då gäller det vilken som har mest egenart i sig. Jag säger ’Blommor i sitt hår’ för att den är en perfekt pop-låt eller kanske ’Bröllopet’ den är jag väldigt förtjust i. Den är lite konstig. Jag får lite 10cc-vibbar.
Anders Glenmark: Det är två av Sveriges bästa låtskrivare som sitter här framför. Jag har jobbat med bägge två, framförallt mycket med Orup. De har grymma låtar. Jag träffade Niklas hemma hos honom. Då ville han att jag skulle lyssna på hans nya låt ’Om’. Det var inte en riktig studio, mer som en skrubb då. Jag sa: vilken jävla hit. Den är skitbra. Orupslåtar är…. Problemet när någon frågar så tittar jag/man alltid på de stora hittarna. Det finns andra. Jag gillar ’Rika flicka’.
Orup: Jag har gjort så mycket skitlåtar.
Niklas Strömstedt: Det har man verkligen gjort.
Anders Glenmark: om Orup ’Då står pojkarna på rad’ med Orup. Jag kommer ihåg när vi gjorde den, man blir så glad. Den var så rolig att spela in, det bara flöt på. Det är så snyggt när refrängen kommer. Det känns otroligt naturligt hur han har lagt melodin. Det flyter lätt. Den måste vara underbar att sjunga. Det tycker vi när vi körar bakom honom. När vi får äran att vara med på den låten.
Niklas Strömstedt fyller i om Orups låt ’Då står pojkarna på rad’. Han har gjort den snyggt. Han har lagt till saker i den låten som är viktiga. Även om kompositionen är suverän i grunden så har han lagt på stråkar som gör att den blir väldigt speciell. Så han klappar sig själv lite på ryggen. Det ska han göra också.
Niklas Strömstedt om Orup, När jag cyklade in tidigt i morse så låg dimman. Det var en jättevacker morgon, klockan var 6:30. Då tänkte jag på ’Det är någonting som är bra med stan’. Då tänkte jag på de här låtarna som jag gillar med dig, ’Vid min faders grav’, ’Som isarna när det blir vår’. Som är mid-tempopoplåtar. De kanske inte har blivit de största hitsen men som är bra. Skulle jag säga en Orup-låt som jag har fallit baklänges över: ’Från Djursholm till Danvikstull’. Den kan komma från vilken tid som helst egentligen. Det är en otroligt bra komposition, det är rolig text-idé.
Niklas Strömstedt: En låt som vi inte har spelat med GES på länge är ’Hon sa’. Den tycker jag är jätterolig att spela. Det är bra sväng och det är väldigt mycket Anders Glenmark.
 
GES har funnits väldigt länge nu och ni ska sätta upp en krog-show. Vem av er bestämmer mest?
Det är lätt. Det har vi svarat på många gånger. Vi är tre helt olika personer som är bra på olika saker. Vi kan göra allt om vi så vill och måste men det blir lätt att man delegerar. Vi bestämmer över det som vi kan bäst. Anders bestämmer över musiken och arrangemang. Niklas bestämmer över det som ska sägas mellan låtarna och jag(Orup) bestämmer över det visuella. Det betyder inte att man bestämmer, vi har hela tiden en diskussion. Vi kan gå in i varandras områden och det gör vi.
Anders Glenmark: Det blir naturligt att vi har en dialog. Att jag börjar arrangera en låt men sen frågar jag ju såklart ved de andra tycker.
Niklas Strömsdet: Mitt huvudansvar är att jag tar fram förslag på vad vi ska säga mellan låtarna. Vad vi skriver i en presentationstext, pressrelease. Jag är nästan som en copywriter.
 
Kommer vi att få se något nytt som vi inte har sett?
Ja, det kommer ni att få göra.
 
Vilket är erat värsta respektive bästa turnéminne med GES?
Det bästa var nog förra sommaren, hela sommaren 2018. Det var en av de roligaste turnéerna vi har gjort. Det värsta måste ha vart under 2003 när vi gjorde en grej som inte fungerade särskilt bra. Det var deppigt, hela den turnén. Den var feltajmad, det kom inte mycket folk. Vi blev lite deppiga av det och då blev det inte så bra. Vi var bra musikaliskt men vi var inte så glada.
Sen var det också när vi jagade iväg raggarna i Västervik.
Niklas Strömstedt: Det var några raggare dagen efter att Orup hade gått in i någon ställning på scen så han hade ett stort blått öga. Så kom det några raggare som retade oss. Då klev Orup ur bilen. Då blev de jätterädda och sprang.
Orup: Jag var skitarg. Fyra raggare och så kommer jag där med 65 kg.
 
Vem av er har mest humör?
Anders Glenmark: Orup är känd för att bli lätt irriterad. Man ska inte förväxla det med ilska…. Det är mer att han har snabba åsikter också. Det kan lätt förväxlas med att han blir sur eller arg. Han är mest annorlunda. Niklas och jag är mer jämna i humöret.
Det är Orup. Särskilt om han inte har fått mat.
Orup: Jag jobbar på det men det går inte så bra.
 
Apropå mat när ni turnerar. Korvmojen efter eller finmiddag före spelningen?
Alla: Korvmojen!
Det är svårt att äta före en spelning. Man måste äta 2,5-3 timmar innan en spelning.
Efter så är det oftast korvmojen man behöver: fett och salt.
Det är svårt att äta innan. När ska man äta och vad? Det är skitsvårt och man är sällan hungrig.
 
Hur gör ni när ni laddar  inför ett gig?
Vi är väldigt olika.
Orup: Jag vill gärna vara ifred.
Anders Glenmark: Samma här, jag vill gärna vara ensam.
Niklas Strömstedt: Nu har jag i alla fall börjat värma upp rösten.
Anders Glenmark: Du var inte så duktig på det förr. Jag är imponerad för det märks skillnad.
Niklas Strömstedt: Jag har ett litet rör som jag blåser i, som en lakritspipa. Jag behöver inte vara ensam
Anders Glenmark: Jag sitter gärna inne i min loge.
 

GES och reporter Camilla Käller. Foto Robert Eklund

 
Vilken fråga har du inte fått av en journalist men vill gärna få?
Anders Glenmark: Ibland kan man bli överraskad att folk tänker på lite olika sätt men på något sätt så är de flesta intervjuer ungefär de samma. De är inte alltid så vågade och personliga. Samtidigt som inte vill att de ska vara personliga så tycker man att de bör vara mer personliga.
Så du har inget emot att göra personporträtt?
Anders Glenmark: Nej. Vill jag inte svara så säger jag det. Man svarar inte på vad som helst. Exakt vilken fråga är svårt att säga. ”När grät du senast” är ju tråkigt.
När grät du senast och vad gråter du av?
Anders Glenmark: När jag ser romantiska filmer. Jag gråter när jag håller tal till min dotter. Då är det omöjligt, att hålla tal utan att gråta.
Vilken är den mest romantiska filmen?
Anders Glenmark: Det är alla de riktigt dåliga amerikanska romantiska filmerna. De brukar jag gråta till. De man egentligen ska stänga av när man har sett fem minuter. De tittar jag på och gråter lite. Som ’När Harry mötte Sally’ tycker jag är fantastisk.
Niklas Strömstedt: När klippte du ditt hår senast? Varför har inte alla dina skivor fått fem av fem i betyg. Det borde de ha fått.
Varför har de inte fått det?
Niklas Strömstedt: För att de inte har varit värda det.
Orup: Tycker du själv att det är så?
Niklas Strömstedt: I efterhand så kan man se det.
Vad är det bästa du har gjort då?
Niklas Strömstedt: Mina barn.
Anders Glenmark: Det senaste man håller på med.
Niklas Strömstedt: Det är jättesvårt. Nu har jag hållit på 40 år så jag tycker att jag har gjort en hel del bra.
 
Vad är du mest stolt över?
Niklas Strömstedt: Det är alltid kul att när man får sin första egna guldskiva. Sin första egna hit är på något sett svårslaget. Det är ett bevis på andra människor har gillat det jag har gjort. Hela GES-grejen är en milstolpe. Första rocktåget var en milstolpe. Det jobbet jag gjorde med ’Mamma Mia, den svenska uppsättningen var jättekul och en milstolpe.
 
Vad gör ni när ni går på krogen och hör er egen musik spelas?
Anders Glenmark: De spelas inte på krogen.
Niklas Strömstedt: Jag tycker att det är svårt när nått spelas
Anders Glenmark: Jag tycker att det är blandat. Jag tycker att det känns, först hajar jag till sedan vet jag inte om man ska gömma sig eller bara bli glad. Det är klart att man blir glad för någon har bestämt att de ska sätta på den låten just nu. Det är häftigt. Eller när man spelas i radio. Vad kul att radioproducenten valde att spela mig. Det är trevligt. Det är ett slags beröm eller klapp på axeln. Framförallt tycker jag att det är en positiv känsla. Ibland kan man bli lite generad. Det beror på sammanhanget.
Niklas Strömstedt: Lite jobbigt tycker jag att det är. Det har inte med erfarenhet att göra tror jag. Jag tror aldrig att det släpper.
En gång kommer jag ihåg. Vi kom in på ett fik i Hede eller liknade. Jag spelade med Lasse Lindblom band på 80-talet. Det är en jukebox där och så går det en låt i den. Så säger Lasse: Fy fan vad YXIGT det låter, det kunde varit vi. Det var vi. En singelbaksida.
 
Är det så att ni har gjort så mycket att ni inte har koll på allt?
Niklas Strömstedt: Jag kan titta ibland när STIM-rapporterna kommer. Det finns en hel del låtar som jag inte har aning om vilka det är som man har varit med och skrivit.
Anders Glenmark. Det är ungefär samma. Vi har gjort ungefär lika mycket och hållit på lika länge. Ibland kan det vara så, ”har jag verkligen gjort den”? Det kan till och med bli diskussion med en människa: ”du ska ge denna låten till den…” En gång så var uppkallad till STIM. Personen säger: ”så har du en pseudonym också” Nej, det har jag inte. ”Jo, det har du”. Jag har ingen pseudonym. Så visade de att jag hade anmält en låt till någon slags idrottsgrej. Det var ett namn som jag inte för mitt liv kommer ihåg.
 
Kommer det något nymusik till den nya showen?
Förmodligen inte men man vet aldrig. Det kan det göra.
Har ni tänkt tanken att göra nytt material ihop?
Vi kan säga såhär: vi stänger aldrig dörren för någonting eftersom vi har sagt nej för många gånger som har blivit ja i alla fall. Det är inte därför vi gör det, att vi ska presentera 10 nya låtar, utan vi gör det för att göra en föreställning i ett nytt sammanhang.
 
Vad tycker ni själva, vad är skillnaden mellan turné och krogshow?
Vi har inte spelat inomhus tidigare.
Det behöver inte vara någon skillnad alls förutom det att vi är inomhus. Det beror på vad man gör det till. Ordet ’krogshow’ är det som är ganska laddat. Det kan vara så att vissa förknippar krogshow med att något lustigt ska hända: man ska imitera eller steppa eller liknade skoj som man gjorde förr i tiden. Det var på den tiden krogshow på 70- och 80-talet. Nu är det så många vanliga popartister– exempelvis Ola Salo, Danny, Magnus Uggla och Jill Johnsson som gör ”krogshow”. Vi har pratat om det och tänkt kalla det krogkonsert. Det kanske är lite mera prat när man gör såhär.
 
Men igenkänningsfaktorn är hög?
Absolut. Människor har kommit för att se och lyssna på oss. De vill att vi ska spela våra låtar som de känner igen.
 
Tycker ni att det fortfarande är lika roligt att jobba med musik som när ni började?
Ja. Nu är det så att man kan välja mycket mer, välja bort sånt som man inte vill göra. Bara göra roliga saker.
Det är fortfarande det allra roligaste som finns, att spela och sjunga.
 
Intervjuad och text av Camilla Käller
Text: Patrik Laijronsdotter
Foto: Robert Eklund
 

PR: PR Beyond, Helene Wigren
 
Boka biljetter till showen.